Influenza 2018

2017. október 18.-tól felvehető rendelőnkben a térítésmentes influenza oltás azok számára, akik a meghatározott kockázati csoportokba tartoznak. Miután az influenza oltási tevékenység a háziorvosi munkánk egyik vizsgált mérőszáma, kérjük 65 év feletti betegeinket, feltétlenül jelenjenek meg rendelőnkben, még ha nem is tervezik az oltás felvételét! A vakcináról, az oltandók köréről, egyéb tudnivalókról az alábbiakban olvashat.

3Fluart vakcina a 3 éven felüliek oltására

a. Az oltóanyag összetétele, letöltése, csomagolása
A térítésmentes oltásokhoz felhasználható influenza vakcina, a 3Fluart teljes vírus, inaktivált, trivalens oltóanyag, amely adagonként (0,5 ml) előírt mennyiségű H1N1 és H3N2 altípusú influenza A, továbbá influenza B vírusból származó antigént tartalmaz. A csökkentett hatóanyag tartalmú, tojáson szaporított, inaktivált és adjuvált vakcina a 2015/2016-os szezonban kerül először forgalomba, hatásossága és biztonságossága az elvégzett klinikai vizsgálatokban széles körben igazolást nyert. A készítmény A(H1N1), A(H3N2) és B influenza vírustörzsenként 6 µg hemagglutinint tartalmaz, gyártási technológiája a 15 µg hemagglutinint tartalmazó Fluval AB influenza vakcina gyártási technológiájával megegyezik.
A vakcina összetétele megfelel a WHO északi féltekére a 2015/2016-os influenza szezonra vonatkozó ajánlásának.
Az oltóanyag letöltése és csomagolása: a 3Fluart egyadagos (0,5 ml) letöltésű ampullában kerül kiszerelésre. Egy dobozban 20 ampulla van, 5 doboz található egy gyűjtődobozban.

b. Az oltóanyag adagja és adagolási módja
az oltóanyag adagja:
felnőttek és 12 évesnél idősebb serdülők esetében 0,5 ml, a vakcinát intramuscularisan kell adni.

c. Az oltandók körének meghatározása
A. Az influenzavírus által okozott megbetegedések súlyosságának, valamint a halálozások számának csökkentése érdekében az alábbi kockázati csoportok részesülhetnek térítésmentes influenza elleni védőoltásban:

• krónikus légzőszervi betegségben szenvedők, asztmás betegek;
  • súlyos elhízás vagy neuromusculáris betegség miatt korlátozott légzésfunkciójú betegek;
  • szív-, érrendszeri betegségben szenvedők (kivéve a kezelt magasvérnyomás-betegséget);
  • veleszületett vagy betegség/kezelés révén szerzett immunhiányos állapotú betegek (beleértve a HIV-pozitív személyeket, daganatos betegségben szenvedőket is);
  • krónikus máj- és vesebetegek;
  • anyagcsere-betegségben szenvedők, pl. diabetes;
  • várandós nők
  • azok a nők, akik a gyermekvállalást az influenzaszezon idejére tervezik;
  • ápolást, gondozást, rehabilitációs átmeneti elhelyezést nyújtó intézményekben, lakóotthonokban, vagy egészségügyi intézményekben huzamosabb ideig ápolt, gondozott személyek;
  • tartós szalicilát-kezelésben részesülő gyermekek és serdülők (a Reye-szindróma veszélye miatt);
  • 60 éven felüliek, egészségi állapotuktól függetlenül.

B. A fenti kockázati csoportokat a fertőzés átvitele révén veszélyeztető személyek:

• egészségügyi dolgozók, különös tekintettel a transzplantációs, az onkológiai, a hematológiai, a dializáló, a szülészeti-nőgyógyászati, a felnőttek és a gyermekek számára intenzív ellátást nyújtó, valamint a krónikus belgyógyászati osztályokon a betegekkel közvetlen kapcsolatba kerülő személyekre, továbbá a várandós nők és az újszülöttek, csecsemők gondozását végző egészségügyi dolgozók (beleértve a védőnőket is),
  • ápolást, gondozást nyújtó egészségügyi/szociális intézmények dolgozói.

C. Az állati és emberi influenzavírusok keveredésének megelőzése és a géncsere lehetőségének csökkentése érdekében fel kell ajánlani a térítésmentes védőoltást a sertés és baromfi tartásával, valamint ezen állatok szállításával szervezett munkavégzés keretében foglalkozó személyeknek. Védőoltásban részesíthetők továbbá a baromfifeldolgozókban, a vágóhidakon dolgozók, valamint mindazok, akik az állati eredetű influenzavírussal fertőzött vagy arra gyanús állatok megsemmisítésével foglalkozhatnak. Az influenzaoltások megszervezése a foglalkozás-egészségügyi szolgálatok segítségével történik.
D. A migránsokkal munkavégzésük során, vagy szervezett segítségnyújtás keretén belül közvetlen kapcsolatba kerülő személyek:

• a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal által fenntartott, a menekültügyi őrizet végrehajtására szolgáló intézmények, a befogadó állomás és a közösségi szállás, valamint a rendőrség által fenntartott, az idegenrendészeti eljárásban elrendelt őrizet végrehajtására szolgáló őrzött szállás dolgozói,
  • migránsok tömeges szállítását hivatalosan végző személyek,
  • a migránsokkal munkavégzésük során kapcsolatba kerülő egyéb szervezetek dolgozói,
  • a Magyar Vöröskereszt, egyéb civil és egyházi karitatív szervezetek munkatársai.

A térítésmentes oltások mellett a gyógyszertárakban vényre (esetlegesen munkáltatói költségtérítéssel) csak kétféle influenza elleni oltóanyag szerezhető be ebben a szezonban, a 6 hónapos kortól adható a Vaxigrip, illetve a 3 éves kortól alkalmazható 3Fluart. A védettség 2-3 hét alatt fejlődik ki és több hónapig tart. Az influenza elleni széleskörű védekezés érdekében fontos, hogy minél nagyobb számú oltásra kerüljön sor a közlekedési, oktatási, közellátási feladatot teljesítő foglalkozási ágakban, valamint a diákotthonok, kollégiumok lakói és más közösségek tagjai között.

A TÉRÍTÉSMENTES OLTÁSRA NEM JOGOSULT PÁCIENSEK FENTI OLTÓANYAGOT VÉNYRE FEL KELL ÍRASSÁK ÉS AZ OLTÁS BEADÁSA SZÁMUKRA DÍJKÖTELES.

Pneumococcus védőoltás
Az influenza elleni védőoltásra jelentkező idült szív-érrendszeri, légzőszervi, anyagcsere betegségben szenvedőknek, a csökkent védekező képességű felnőtteknek, valamint a 60 éven felülieknek javasoljuk a pneumococcus elleni védőoltást is. Különösen ajánlott a védőoltás az ápolást, gondozást nyújtó egészségügyi/szociális intézményekben tartózkodó idős személyek számára. A gyógyszertárakban beszerezhető oltóanyag vény- és térítésköteles. Az influenza elleni és a pneumococcus elleni védőoltások egyidőben beadhatók.