Hétf/MON: 8:00-12:00     Kedd/TUE: 13:00-17:00     Szerda/WED: 8:00-12:00     Csütörtök/THU: 13:00-17:00     Péntek/FRI: 8:00-12:00

Epek
2008.07.16.

Definíció

Az epehólyag a máj alatt elhelyezked szerv, melynek feladata a májban képzd epe tárolása és szükség esetén /étkezéskor/ a patkóbélbe való ürítése. A patkóbél és az epehólyag az epevezetékkel kapcsolódik egymáshoz. Az epe egy sárgászöld szín folyadék, amelynek a zsírok emésztésében és lebontásában kiemelked szerepe van. F alkotóelemei az epesók, a különböz epefestékek /bilirubin/ és a koleszterin. A szétes vörösvérsejtekbl származó haemoglobin /vérfesték/ a májba kerül, ahol epefestékké alakul, majd egy része az epével a bélbe kerül. A széklet barna színét ez a festék okozza. Az epe 80%-át víz alkotja. Abban az esetben, ha epe besrsödik epek jöhet létre. Az epek az esetek dönt többségében az epehólyagban alakul ki, jóval ritkábban az epevezetékben képzdik. A kövek különböz nagyságot érhetnek el, ritkán az epehólyagot csaknem ki is töltik. Gyakrabban több, kis k van az epehólyagban, melyek különböz alakot és formát képeznek. Anyaguk szerint az epekövek 80%-a koleszterink, 20%-uk pigmentk /bilirubin k/

Elfordulás

A népesség kb. 13-15%-a érintett, a nk kétszer gyakrabban betegszenek meg, mint a férfiak. Kifejezetten gyakran fordul el a világos br, 40 év körüli, elhízott nk között.

Tünetek

Az epeköves betegek 3/4-e panaszmentes.
A panaszok epeköves roham formájában jelentkeznek. A roham az epeutak görcsös összehúzódása miatt alakul ki. A görcsös panaszok gyakran zsíros étel fogyasztását követen lépnek fel, néhány perctl több órán keresztül eltarthatnak, a jobb bordaív alatti területen kifejezettek, azonban a hátba is, valamint a jobb karba is kisugározhatnak. Böfögés, hányinger, hányás a görcs idején elfordulhatnak. Abban az esetben, ha a k az epe elfolyását akadályozza úgynevezett epepangás jön létre, amely sárgaságot hoz létre a széklet világos színével. Néha nem jelentkezik epegörcsös roham hanem puffadás, teltségérzés alakul ki.

Tájékoztató film, kattintson ide!

Diagnózis

A tünetmentes epek laboreltérésekkel nem jár. Epeköves roham esetén, abban az esetben, ha az epeutakban elzáródás van, akkor jellegzetes májenzim- valamint vérképeltérések alakulnak ki. A hasi UH (ultrahang) egy gyors és fájdalommentes eljárás az epekövek kimutatására. Nemcsak az epekövek kimutatására alkalmas, hanem az epehólyag falának vastagságát, a f epevezeték tágasságát is meg lehet vele állapítani. Létezik néhány speciális röntgen vizsgálaton alapuló eljárás, amely során az epeutakat kontrasztanyaggal meg lehet festeni és ezáltal akár terápiás beavatkozásra is mód nyílik. /az epek a f epevezetékbl eltávolítható ERCP/

Terápia

Néma epekövek esetén kezelés nem szükséges.
Epegörcs megszüntetésére görcsoldót kell alkalmazni. Súlyos epegörcs esetén azonban a hagyományos görcsoldó már gyakran nem elég, ekkor a beteg kábító fájdalomcsillapító adására szorulhat. A gyógyszerek mellett legalább 24 órás koplalás, majd szigorú zsírszegény diéta szükséges. Fertzésgyanú esetén antibiotikum adása szükséges.
Visszatér epegörcsök esetén a választandó kezelés sebészeti, amely az epehólyag eltávolítását jelenti. Az utóbbi években teret nyert az úgynevezett laparoszkópos eljárás, melynek során néhány kis metszésbl, endoszkópos módszerrel eltávolítható a köves epehólyag. A módszer egyértelm elnye, hogy nem történik nagy metszés, a betegek gyorsan felépülnek, rövid a kórházi tartózkodás, szövdmény igen ritkán alakul ki. Ritkán a laparoszkópos epehólyag-eltávolítás nem sikeres. Ekkor hagyományos nyílt hasi mtétre kerül sor.

Epehólyag eltávolítás tájékoztató film, kattintson ide!

Kis koleszterinkövek eltávolítására alkalmas módszer lehet az úgynevezett orális epesavterápia, amikor olyan gyógyszert kell a betegeknek huzamosabb ideig szedni, amely az epeköveket feloldja. A módszer nem kifejezetten hatékony, 5 év alatt a kövek 40-50%-a visszatér.
Az úgynevezett extrakorporális lökéshullámterápia során a kövek széttörésére kerül sor. A sikeres kezelés aránya megegyezik az elbb említett gyógyszeres kezeléssel.
Abban az esetben, ha az epek a f epevezetékben található, akkor vagy endoszkópos kivétel, vagy mtét szükséges. Az endoszkópos módszer egyértelm elnye, hogy nincs mtéti metszés. Ekkor egy szájon keresztül bevezetett eszközzel jutnak el egészen az epevezetékig és így távolítják el a követ. Az eljárást nagy k esetén az elbb említett extrakorporális lökéshullámterápiával lehet kiegészíteni.

A kezeletlen epekövesség szövdményei

Heveny epehólyaggyulladás: az epehólyag és az epeutak leggyakrabban bakteriális fertzése esetén. Tünetei: jobb bordaív alatti görcsös fájdalom, láz, hányinger, hányás.
Perforáció: az epehólyag kilukadása, leggyakrabban a belek irányában.
Idült epehólyaggyulladás az epehólyag falának megvastagodásával, annak rosszindulatú elfajulása következhet be.
Elzáródásos sárgaság az epeknek az epevezetékbe kerülése esetén. (forrás: OAN)