Szűrővizsgálataink

Praxisunkban magánellátás keretein belül számos szűrővizsgálatot biztosítunk mind a praxis betegeinek, mind a praxisba nem tartozó érdeklődőknek. A már jó pár éve mind a mi, mind a hozzánk forduló páciensek nagy megelégedésére használjuk szűrővizsgálatként a kronoamperometria elvén működő számítógépes teljes test diagnosztikai berendezésünket az ES-TECK készüléket. Vizsgálati paneljeinkben ezen vizsgálat mellett, vagy ezen túl a laboratóriumi allergia (légúti, táplálkozási) és daganatszűrés mellett szív és érrendszeri szűrést, cégek esetén akár kitelepüléssel komplex szűrővizsgálatot tudunk biztosítani több szakorvos és szakdolgozó részvételével. Szűrővizsgálatainkról bővebben a www.gyorsdiagnozis.hu weboldalon olvashat.

Az alábbiakban összefoglaljuk, hogy korcsoportonként mely szűrővizsgálatok javasoltak szerintünk és a szakmai ajánlások szerint. Ne feledje! Megelőzni mindig egyszerűbb és kevésbé fájdalmas, mint kezelni és a betegség következményeként az életminőség romlását megélni.

20 éves korban javasolt egy áttekintő szűrővizsgálatot igénybe venni, a kockázati szint megállapítása érdekében az alábbiak alapján

a családi anamnézis adatainak frissítése
életmódbeli tényezők feltárása
részletes fizikális vizsgálat
látásvizsgálat
fogászati szűrővizsgálat
a feltárt kockázati tényezők alapján további szűrő- és szakorvosi vizsgálatok
vérnyomásmérés

20 éves kor felett már kockázati tényezők alapján is rangsoroljuk a pácienseket

Kiskockázatú személyek esetén 5 évente, nagykockázatú személyek esetén 2 évente ajánlott a betegségcsoport kapcsán javasolt szűrővizsgálatok elvégeztetése
5 évente koleszterinszűrésre ajánlott jelentkezni
3 évente bőrrák miatti szűrést javasolt kérni, természetesen havonkénti otthoni ellenőrzéssel
2 évente sztomato-onkológiai (szájüregi rák) szűrővizsgálat
Nőknél 20 éves kor után vagy a szexuális élet megkezdését követően, majd azt követően legalább 3 évente méhnyakrák szűrés

40 év felett

Mindkét nemnél évente tüdőszűrés ajánlott
Nők számára 2 évente mammográfiás vizsgálat javasolt

50 év felett

Mindkét nemnél 5 évente vastagbélrák szűrés (a korábban fennálló székrekedéses problémák esetén érdemes lenne előbb is elkezdeni, hisz a székrekedés a vastagbélrák megelőző állapota)
A férfiaknál 2 évente prosztataszűrés (családi előfordulás esetén már 40 éves korban ajánlott a szűrések elkezdése)

65 év felett már az életkor miatti veszélyeztetettség miatt

2 évente

• életmódbeli tényezők feltárása
  • részletes fizikális vizsgálat
  • metabolikus szindróma szűrése
  • vércukor vizsgálata
  • érelmeszesedés tüneteinek vizsgálata
  • sztomo onkológiai szűrés

évente

• érzékszervek vizsgálata
  • tüdőszűrés
  • csontsűrűség-vizsgálat

Életkorhoz nem köthető vizsgálatok:

Rendkívül fontos szűrés a cukorbetegség szűrése, nagyon sok további betegség okozója lehet.
A nőgyógyászati betegségként diagnosztizált PCOS (policisztás ovárium szindróma) esetén is érdemes azonnali cukorszűrést kérni.
A mell és a here önellenőrzése havonta ajánlott mindkét nemnek, elváltozás észlelése esetén azonnali szakorvosi vizsgálat javasolt.