Mi a tenziós fejfájás?

A tenziós fejfájás fájdalmas vagy lüktető típusú fejfájás, gyakran tompasággal, szorítás vagy nyomásérzéssel. Vezető tünete hogy szinte felrobban a fej, illetve abroncsszerű szorítást érez az ember. Általában a fej és a nyak mindkét oldalát érinti, különösen ott, ahol a nyak izomzata a koponyához kapcsolódik. Ez a típusú fejfájás a homlokot és a halántékot is érintheti.

Mi okozza a tenziós fejfájást?

A tenziós fejfájás pontos oka ismeretlen. Lehetséges kiváltó ok lehet a stressz, nem elég vagy túl sok alvás, túl sok evés-ivás, túlmunka, szorongás, depresszió, a szem túlerőltetése(beleértve a napfényt is), drogok, alkohol, allergiák, élelmiszer-adalékanyagok, füstök és vegyi anyagok. A nőknél gyakrabban jelentkezik a hormonváltozások miatt.

Mik a tenziós fejfájás tünetei?

A tünetek közé tartozik a mérsékelt fájdalom homlok, vagy tarkótájon, a nyak vagy a fejbőr feszessége, állandó abroncsszerű fájdalom a fej oldalsó részén, lüktető fájdalom az arcoon, fejfájás az ébredés során és fejfájás, amely megszakítja az alvást.

Hogyan kezelhető a tenziós fejfájás?

A fejfájás kezelésének legjobb módja az, hogy elkerülje az okot, ha ismert.
A recept nélküli gyógyszerek (paracetamol és kombinációi, ibuprofén, aszpirin) általában hatékonyak.
Ha a fejfájást stressz okozza, az önsegítő tevékenységek, mint a jóga, a testmozgás, a relaxációsegíthetnek a stressz szabályozásában. Tanácsadás javasolt érzelmi problémák, szorongás vagy depresszió esetén.
A tenziós fejfájás jól reagál masszázsra, a relaxációra és a feszültségoldó gyógynövényes kezelésre is. Előfordul, hogy a fájdalom intenzitása miatt vényköteles gyógyszerre van szükség, ilyenkor és a fájdalom gyakori ismétlődésekor feltétlenül keresse fel kezelőorvosát!

Tanácsok

✔ Hagyja abba, amit csinál és próbáljon lazítani, amikor fejfájás fordul elő!
✔ Masszírozza/masszíroztassa meg a vállat, a nyakat, az állkapcsot vagy a fejbőrt!
✔ Vegyen egy forró fürdőt vagy zuhanyt!
✔ Tegyen meleg vagy hideg ruhát a homlokára!
✔ Naplózza a fejfájását!
✔ Éljen egészséges életmódot. Étkezzen rendszeresen! Aludjon eleget! Mozogjon rendszeresen!
✔ Keresse fel kezelőorvosát, ha a tünetei rosszabbak vagy a szokásosnál hosszabb ideig tartanak, a szokásos gyógyszer nem működik, vagy láz, hányás vagy látásromlás következik be!
X NE hagyja ki a reggelit!
X NE dohányozzon vagy legyen füstös környezetben!
X NE tegye ki magának vegyi anyagokat!
X NE fogyasszon túl sok alkoholt. Kerülje az olyan stimulánsokat, mint a koffein!
X NE vegyen olyan gyógyszert, amelyet orvosa nem ír elő!
X NE használjon nitráttartalmú élelmiszereket (pl. felvágottak, hot dog) vagy egyéb adalékanyagokat, amelyek érzékenységet okozhatnak!
X NE használja túl a fájdalomcsillapítókat, mert túlzó használatuk a fejfájás sűrűbb jelentkezését okozza!

forrás: http://www.medicinae-doc.info