Amit a koronavírus fertőzésről tudni érdemes

A COVID-19 koronavírus-járvány kitörése, ahhoz az eseményhez kötődik, amikor 2019. december 12-én egy új – korábban emberben nem azonosított – rendkívül fertőzőképes humán koronavírustörzs jelent meg Közép-Kína legnépesebb városában, Vuhanban és a fertőzések során akut légúti distressz (nehézlégzés) szindróma is jelentkezett a betegek között.
Miután a vírus már Európában is megjelent és elkerülhetetlenül Magyarországon is lesznek megbetegedések, ezért igyekeztem összefoglalni közérthetően a vírus megjelenésével, terjedésével kapcsolatos tudnivalókat. Összefoglalómban alapvetően a WHO oldalán található betegeknek szóló tájékoztatóra támaszkodtam, kérdés-felelet formában tárgyalva azokat a témákat, amik érthetően a legtöbbeket foglalkoztatnak.

Cikk folytatása

Három generációval az egészségért program

Tisztelt Betegeink!

Praxisunk eredményesen pályázott az Állami Egészségügyi Ellátó Központ által "Három generációval az egészségért" címmel kiírt program pályázatán. A pályázat vállalásainak megfelelően 6 másik nyíregyházi háziorvosi praxissal (dr. Adamecz Imre, dr. Almási Zsuzsanna, dr. Bojti István, dr. Gulyás Gábor, dr. Mike Judit és dr. Valcsák Attila praxisa) együttműködésben fogjuk ezen praxisok prevenciós, betegségmegelőzési szűrővizsgálati tevékenységét új szintre emelni.

Cikk folytatása

Most védekezzen a kullancsok ellen!

Az enyhe teleket követően általában nagyon elszaporodnak a kullancsok, ami azért veszélyes, mert az általuk terjesztett fertőzések eredménye súlyos, életre szóló fizikai és szellemi károsodás is lehet. A védekezést minél korábban kell megkezdeni, így tavaszra, amikor sokan indulnak kirándulni, már a kullancsszezon kezdete előtt kialakítható a magas fokú védettség. Az esetek egy részében komoly maradványtünetekkel gyógyuló betegségre nincs célzott terápia, az egyetlen hatékony védekezési mód ellene a védőoltás.
Viszonylag enyhe volt a tél és ez azt jelenti, hogy idén is jelentős mennyiségű kullancsra számíthatnunk. Ez pedig a paraziták által terjesztett két legismertebb betegség, a vírusos agyvelő- és agyhártyagyulladás (kullancsencephalitis) és a Lyme-kóros esetek számát is befolyásolhatja. Az esetek egy részében komoly maradványtünetekkel gyógyuló kullancsencephalitis a legelterjedtebb, kullancsok által terjesztett vírusfertőzés Európában.

Cikk folytatása

Tudnivalók a súlyos fogyatékosság adóigazolásához

Évről-évre feszültséget és esetenként buta vitákat okozó időszak az év eleje, mikor a rendelet alapján a súlyos fogyatékos állapotot megalapozó betegséggel rendelkező betegek felkeresik a háziorvosokat és kérik, időnként követelik az adókedvezmény igénybevételéhez szükséges igazolás háziorvos általi kiállítását. Különösen igaz ez most, hogy változott a kedvezmény igénybevételét lehetővé tevő betegség lista és ezzel a hírrel meglehetősen tele a sajtó. Azonban ne feledjük a betegség végleges, vagy ideiglenes voltát illetően is változott a jogszabály.
Mindkét fél megelégedésére szolgáló módon igyekeztem összeszedni a tudnivalókat, azaz a kedvezmény igénybevételének kötelező szabályait.

Cikk folytatása

Mit szedhetek terhesség alatt?

Amikor a nőgyógyásza is megerősíti a terhesség tényét, érdemes megbizonyosodnia hogy milyen gyógyszereket szedhet biztonságosan a terhesség ideje alatt, illetve milyen alternatív kezelési lehetőségek merülnek fel, ha beteg lesz. A kezelőorvosa  mérlegeli az esetleges kockázatokat és segít eldönteni, mit használhat nyugodtan. Érdemes tájékoztatnia a kezelőorvost, hogy milyen egyéb gyógyszert, vagy táplálékkiegészítőt szed rendszeresen, még akkor is, ha a címke szerint a készítmény "természetes". A terhesség alatt valahányszor gyógyszert írnának fel Önnek, bizonyosodjon meg afelől, hogy a felíró orvos tisztában volt azzal, hogy Ön terhes.